Het beschikbaar stellen van geneesmiddelen aan patiënten die er nood aan hebben, is één van de verplichtingen die voortvloeien uit Ons Credo. Dit is vooral een grote uitdaging in afgelegen gebieden zoals in Afrika, waar de distributiekanalen ontoereikend zijn. In tal van afgelegen gebieden bezwijken dagelijks mensen aan ziekten waarvoor nochtans eenvoudige remedies bestaan. De geneesmiddelen bestaan wel, maar ze geraken niet tot bij de patiënten. En dus sterft nog altijd 20% van de kinderen een vermijdbare dood aan ziekten zoals diarree.

Een twee jaar durend pilootproject  Health2Wealth van de ngo ColaLife, met ondersteuning van Johnson & Johnson, loopt in Zambia sinds het najaar van 2012. Daarbij worden anti-diarreemiddelen zo verpakt, dat ze perfect tussen de colaflesjes in een krat passen. Geen enkel massaproduct is er immers beter in geslaagd om tot de verst afgelegen uithoeken in de wereld door te dringen dan Coca-Cola.

Elke kit bevat enkele zakjes rehydratatiezout, een doosje zinktabletten en een stuk zeep. De verpakking heeft de vorm van een drinkbeker, waarin het zout in de juiste hoeveelheid water kan worden opgelost, terwijl het deksel vuil en vliegen weghoudt. De originele anti-diarreekit Yamoyo won verschillende prijzen, waaronder de Product Design of the Year 2013 Award.

Colalife_bak_10cm.jpg

Kit Yamoyo features

Tot een jaar geleden liepen Afrikaanse moeders kilometers ver om geneesmiddelen voor hun zieke kinderen te halen. Ondertussen zijn er in Zambia opgeleide micro-verdelers die op verschillende locaties in de directe omgeving van de woongebieden kits ter beschikking stellen. Tot eind 2013 wist ColaLife meer dan 25.000 anti-diarreekits te verdelen in 2 Zambiaanse districten. Een eenvoudige remedie, zo lijkt het, maar met een waardevolle impact op de plaatselijke bevolking. De droom is om deze verpakkingen ook in te zetten bij de bestrijding van andere ziekten, zoals diabetes en hiv/aids. Alles wordt op alles gezet om geneesmiddelen sneller en dichter bij de mensen te brengen. 

Economische
Duurzaamheid

Janssen is ervan overtuigd dat sterke bedrijfsresultaten, correcte beleidsvoering en gefocuste activiteiten de weg vormen naar economische duurzaamheid. 

Janssen moet zich constant heruitvinden om het hoofd te bieden aan de structurele en economische veranderingen die zijn omgeving beïnvloeden. Daarom zet Janssen in op het aangaan van partnerschappen in een open innovatiemodel en op het continu bijsturen van zijn kostencompetitiviteit door enkel geneesmiddelen met een hoge therapeutische toegevoegde waarde te ontwikkelen. 

Dit betekent voor Janssen: gefocust en leidinggevend zijn in Onderzoek & Ontwikkeling en efficiënt en vooruitstrevend in Productie om nieuwe therapeutische oplossingen sneller en goedkoper tot bij de patiënten te brengen en een groeistrategie te implementeren om op al deze terreinen te kunnen blijven investeren.