Het onderzoekscentrum in België leverde in 2013 uitgebreide inspanningen op het vlak van neurowetenschappen, oncologie en infectieziekten. De focus lag op de ontdekking en ontwikkeling van een nieuwe generatie van kleine moleculen op het vlak van o.a. schizofrenie, depressie, pijnbestrijding, alzheimer, hepatitis C, hiv en verschillende soorten van kanker.

In maart 2013 was het precies 10 jaar geleden dat de Janssen hiv-franchise met oorsprong in België werd opgericht. Sinds 2003 heeft de franchise, die nu bekendstaat als Infectieziekten & Vaccins, 3 hiv-geneesmiddelen op de markt gebracht en grote vooruitgang geboekt op weg naar het doel om het verschil te maken voor mensen die leven met hiv. Aids is dankzij de gezamenlijke inspanningen van universiteiten, kennisinstellingen, farmaceutische bedrijven en overheden niet langer een dodelijke ziekte.

In België als belangrijkste onderzoekscentrum in Europa investeert het bedrijf volop in transformationele innovatie.

In België als belangrijkste onderzoekscentrum in Europa investeert het bedrijf volop in transformationele innovatie en toonaangevende Onderzoek & Ontwikkeling (O&O). De uitdagingen zijn enorm, de investeringen in toekomstige behandelingen groot en de uitkomst nooit zeker. In de laatste 5 jaar heeft het moederbedrijf Johnson & Johnson wereldwijd  (farma, medische en diagnostische applicaties, en consumentenproducten) elk jaar ongeveer 11% van de omzet geïnvesteerd in onderzoek & ontwikkeling.  Voor de farmasector alleen bedragen de O&O-uitgaven van Janssen 20% van de omzet.

iStock_000023277021XLarge.jpg
Pharmacyclics_header.jpg

Het resultaat van Janssen wereldwijd was uitstekend in 2013. Als het snelst groeiende top 10 farmaceutische bedrijf in de VS, Europa en Japan hebben we ons succes te danken aan knappe wetenschap die onophoudelijk belangrijke vooruitgang voor patiënten heeft gerealiseerd. Er werden sinds 2009 13 nieuwe producten gelanceerd. 

In 2013 werden in de VS en verschillende andere landen 3 belangrijke nieuwe geneesmiddelen gelanceerd: INVOKANA® (canagliflozin) voor de behandeling van type 2 diabetes, IMBRUVICA™ (ibrutinib) voor de behandeling van mantelcellymfoom en OLYSIO™ (simeprevir) voor de behandeling van chronische hepatitis C. In 2013 ontving het bedrijf in totaal 9 goedkeuringen voor nieuwe producten en nieuwe indicaties.

Janssen verwacht dat de pijplijn verder zal groeien in 2014 en de jaren daarna. Het bedrijf blijft investeren in O&O en plant de registratie van 10 nieuwe moleculaire entiteiten tussen 2013 en 2017 en meer dan 25 bijkomende lijnextensies van onze gecommercialiseerde producten.

Janssen focust op het ontwikkelen van baanbrekende medicijnen. Maar daarnaast wil het bedrijf ook zoeken naar innovatieve oplossingen, los van medicijnen, die de kwaliteit van de behandeling en het leven van de patiënt kunnen verbeteren. Diverse initiatieven en projecten werden in 2013 gelanceerd of voortgezet, waaronder Plan-it Commander, een computerspel voor kinderen met ADHD om hun gedragsvaardigheden te oefenen, Pillcoach voor het stimuleren van de therapietrouw en HepCoach ter ondersteuning van de behandeling van hepatitis C.

Economische
Duurzaamheid

Janssen is ervan overtuigd dat sterke bedrijfsresultaten, correcte beleidsvoering en gefocuste activiteiten de weg vormen naar economische duurzaamheid. 

Janssen moet zich constant heruitvinden om het hoofd te bieden aan de structurele en economische veranderingen die zijn omgeving beïnvloeden. Daarom zet Janssen in op het aangaan van partnerschappen in een open innovatiemodel en op het continu bijsturen van zijn kostencompetitiviteit door enkel geneesmiddelen met een hoge therapeutische toegevoegde waarde te ontwikkelen. 

Dit betekent voor Janssen: gefocust en leidinggevend zijn in Onderzoek & Ontwikkeling en efficiënt en vooruitstrevend in Productie om nieuwe therapeutische oplossingen sneller en goedkoper tot bij de patiënten te brengen en een groeistrategie te implementeren om op al deze terreinen te kunnen blijven investeren.